Als je op de afbeeldingen klikt, krijg je een vergroting te zien. Wel even geduld, je computer gaat meteen aan het werk, maar het resultaat wordt pas na een paar tellen zichtbaar.

 

Kungsholm

Klik op de afbeelding voor een vergroting
 

Bovenstaande Kungsholm is het derde schip van de Zweden Amerika Lijn met die naam, gebouwd op Scheepswerf De Schelde in Vlissingen in 1953. De Mona Lisa die ik in het voorjaar op de Oostzee gefotografeerd heb is de vierde Kungsholm die gebouwd is bij John Brown, Clydebank in 1966. De 'Nederlandse' Kungsholm is op 12-jarige leeftijd doorverkocht aan de NordDeutsche Lloyd en voer daar onder de naam Europa tot 1981. Toen is hij weer doorverkocht aan Costa Cruises en omgedoopt in Columbus C. Die hebben er maar drie jaar plezier van gehad, want toen heeft hij op de rotsen bij Cadiz een snee opgelopen. De reparatiekosten overtroffen de dagwaarde ruimschoots.

Europa

Klik op de afbeelding voor een vergroting

 

Een representatief voorbeeld van de mode in scheepsbouw in de vijftiger jaren van de twintigste eeuw. Ronde lijnen, doet een beetje denken aan een zwaan, niet erg handig om met hutten in te richten, momenteel zijn de schepen veel en veel rechter, zowel van buiten als van binnen in de gangen, zodat de hutten allemaal even lang en breed kunnen zijn. Ze worden soms ver van de werf gebouwd. De hutten van de Queen Mary II bijvoorbeeld kwamen in Zweden van de lopende band, het casco zelf stond in Frankrijk in de steigers.

Rijndam

Klik op de afbeelding voor een vergroting

 

Wilton-Fijenoord, 1951. Ik meen me te herinneren dat dit schip een ontwerpfoutje had. Het schip had de neiging dóór golven heen te gaan, in plaats van erover. Ze hebben later geprobeerd dat probleem te verhelpen met een soort vleugeltjes bij de voorsteven. Het werkte wel, het schip werd er aanzienlijk droger door. Maar ze hebben die vleugeltjes er toch weer afgehaald want de huid dreigde open te scheuren. Ze genereerden meer lift dan het frame kon verdragen.

Wonogiri

Klik op de afbeelding voor een vergroting

 

Eigendom van de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd. Scheepswerf Van der Giessen, Krimpen aan de IJssel, 1953.

Nestor

Klik op de afbeelding voor een vergroting

 

Eigendom van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V. Scheepswerf Pot, Bolnes, 1949.

Velutina

Klik op de afbeelding voor een vergroting

 

Eigendom van Koninklijke Shell-groep. Scheepswerf Swan, Hunter & Wigham Richardson, Newcastle-on-Tyne, 1950.

Willem Barendz

Klik op de afbeelding voor een vergroting

 

Eigendom van de N.V. Nederlandsche Maatschappij voor de Walvischvaart. Scheepswerf Wilton-Fijenoord, 1955.

Uit de tijd dat Nederland plassen van een paar duizend liter walvissenbloed in de zee nog niet erg vond.

Hr. Ms. De Ruyter

Klik op de afbeelding voor een vergroting

 

Wilton-Fijenoord, 1953. 78.000 apk, 187 meter lang

Ouwerkerk

Klik op de afbeelding voor een vergroting  

 

Eigendom van de Vereenigde Nederlandsche Scheepvaart Mij. Scheepswerf NDSM, Amsterdam, 1954.

Straat Makassar

Klik op de afbeelding voor een vergroting

 

Eigendom van de N.V. Koninklijke Java China Paketvaart Lijnen, later opgegaan in Nedlloyd.

Scheepswerf P. Smit, Rotterdam, 1951.

Amstelstroom

Klik op de afbeelding voor een vergroting

 

Eigendom van de Hollandsche Stoomboot Maatschappij. Scheepswerf Smit, Westerbroek, 1950.

Hr. Ms. Friesland en Hr. Ms. Dokkum

Klik op de afbeelding voor een vergroting

Vrijburgh

Klik op de afbeelding voor een vergroting

 

Eigendom van Wm.H. Muller & Co. Scheepswerf De Noord, Alblasserdam, 1949.

Prins Johan Willem Friso

Klik op de afbeelding voor een vergroting

 

Eigendom van Oranjelijn. Scheepswerf De Merwede, Hardinxveld-Giessendam, 1948